Open office se ukida

Open office se ukida?

Open office se ukida

Dosta ljudi se vodi mišljenjem-
Zašto bih ja plaćao softver kada postoji onaj koji će mi obavljati posao za džabe? I to je ok. Stvar ličnog izbora.

U nastavku ćemo dodatno pomenuti i zbog čega takvo razmišljanje može biti pogubno, ali za sad ćemo se baviti alternativnim besplatnim softverom Open Office koji dosta kompanija do sad koristi kao zamenu za Microsoft Office.
Open Office predstavlja kao što smo već spomenuli alternativu za Microsoft Office, stoga važi za rešenje koje pruža slične funkcionalnosti.

Cela priča oko besplatnog aplikativnog softvera za uređivanje dokumenata je započeta još 1985. godine kada je StarDivision kreirao Star Office, projekat koji je trajao sve do 1999. Međutim 1999. godine Sun Microsystems otkupljuje projekat za internu upotrebu ali godinu dana kasnije odlučuje da ga objavi kao open source alternativu za Microsoft Office, što je zvanično postalo 2002. godine. Devet godina nakon toga Oracle koji je u to vreme bio vlasnik Sun Microsystems-a, objavljuje kako odustaje od ovog projekta i predaje ga Apache-u.

Najnovija vest je da će se OpenOffice, kao jedno od najpoznatijih besplatnih rešenja koja menjaju Office, uskoro ukinuti.

Iako se platforma pokazala kao veoma popularna, teško da će izbeći gašenje u narednih par meseci. Razlog toga nije novac, već nedostatak programera volontera koji bi radili na poboljšanju Open Office-a. Bez odgovarajućih ljudskih resursa Open Office nije u mogućnosti da ispravlja bagove i radi na novim verzijama.
,,Ne mogu da predvidim gde sve ovo vodi, ali bi bilo nesmotreno od mene da ne istaknem da je gašenje projekta ozbiljna mogućnost.’’ izjavio je Dennis Hamilton, zamenik predsednika Apache OpenOffice-a.
Trenutno Open Office koristi milion ljudi širom sveta i predstavlja jednog od glavnih konkurenata Microsoft Office-a.
Mi ćemo se osvrnuti na glavne razlike između Open Office-a i Microsoft Office-a u nastavku.

Po čemu se open-source rešenja razlikuju od Microsoft Office-a?

Uporedićemo ključne karakteristike verzije 2016 Microsoft Office aplikacija sa Apache Open Office-om 4.1 .
Open office nudi aplikacije pod imenom — Writer (za pisanje tekstova), Calc (za tabele), i Impress (za kreiranje prezentacija) — koje su nastale kao odgovor na Microsoft aplikacije — Word, Excel, i PowerPoint. Open-source rešenje takođe uključuje Base, bazu podataka sličnu Microsoft Access-u; alatku zvanu Draw koja podseća na Microsoft Visio; modul za kreiranje tabela koji se zove Charts; kao i editor za matematičke formule Math.
Iako određene desktop verzije Microsoft Office-a ne uključuju desktop aplikaciju za objavljivanje Publisher, sve zato nude OneNote, alat za kreiranje i deljenje beleški. Office 2016 takođe podrazumeva i Outlook. Dok open-source alternativa ne obezbeđuje aplikaciju za email ili kalendar, a takođe ni alat koji menja OneNote.
Open Office je kreiran najviše po uzoru na verzije Microsoft Office 1997-2003, kada su još uvek bile samo desktop aplikacije. Danas, Office 365 predstavlja okruženje koje uključuje online verziju kao dopunu desktop aplikacijama, 1 terabajt online prostora za čuvanje podataka, kao i aplikacije prilagođene touch komandi za Windows, Windows Phone, Google Android, i Apple iPad i iPhone uređaje.

OpenOffice jednostavno više ne poseduje programere, cloud infrastrukturu ili novac kako bi nastavili da konkurišu Microsoft Office-u, čak i kao besplatna alternativa.

A kada je u pitanju izbor između alternativnih besplatnih rešenja i Microsoft rešenja Office 365 odluka je na samom korisniku da li mu više odgovaraju karakteristike Office-a 365 koje se prilagođavaju korisnicima koji su u pokretu, omogućujući im da pregledaju i menjaju fajlove na više različitih uređaja poput laptopa, tableta ili mobilnog telefona ili sve rade isključivo na računaru, i samim tim im više od besplatnog rešenja i ne treba.
Jedna od većih razlika je u mobilnosti samih aplikacija, a u nastavku ćemo navesti koja biste pitanja trebali da postavite sebi ukoliko se dvoumite između Office 365 rešenja i besplatnih rešenja.

Open office

Da li Vam je bitna podrška koju dobijate uz rešenje?

Ukoliko Vam je IT odeljenje u firmi malo, ili ga nemate uopšte, oslanjaćete se na podršku rešenja koje koristite. Kada je u pitanju Microsoft, možete biti sigurni da ćete imati konstantnu podršku koji god problem sa Office aplikacijama da imate. Takođe, postoji i veliki broj Microsoft web sajtova kao i literature koja podržava ova rešenja.
Sa druge strane podrška za open-source rešenja se zasniva na delovanju zajednice programera volontera koja i radi na samom rešenju, i sastoji se od različitih dokumenata kao i foruma na kojima se može pronaći rešenje problema. Kada su u pitanju open-source projekti, uobičajeni problemi i bagovi se najčešće rešavaju ažuriranjem samog rešenja. Od same zajednice zavisi koliko će se često raditi ažuriranje.

Da li Vam je dosta toga da samo sa svog računara možete vršiti izmene na fajlovima?

U sam Office 365 je uključen i OneDrive koji dokumente čini mobilnim i lakim za uređivanje i na uređajima poput tableta ili mobilnog telefona. Bilo koji računar koji Vam se nalazi u trenutnom okruženju možete iskoristiti, tako što se ulogujete na svoj Office 365 nalog i odmah imate pristup dokumentima u online verziji aplikacije. Office 2016 ( koji je takođe deo Office-a 365) nudi mogućnost da više ljudi u istom trenutku radi na jednom dokumentu u desktop aplikaciji Office-a. Alternativna besplatna rešenja još uvek nemaju tu mogućnost.

Koliku bi Vam štetu napravio hakerski napad prouzrokovan usled slabe bezbednosti rešenja?

Može se reći da ukoliko se redovno korisnik drži sigurnosnih procedura, i Microsoft Office i besplatna rešenja imaju određenu sigurnost. U to je uključeno redovno ažuriranje, održavanje firewall-a, antivirusne i antispam zaštite.
Open-source zajednica za open-source besplatna rešenja objavljuje moguće sigurnosne propuste i samim tim iako korisnike upozorava na koji način mogu da se zaštite, u isto vreme hakerima omogućava da iskoriste iste te ranjivosti sistema.
Sa druge strane Microsoft strogo čuva svoje sigurnosne propuste, i u kontinuitetu radi na njima, kako bi sprečio hakere da utiču na samo rešenje.

Da li Vam je ključna email integracija sa rešenjem u obavljanju posla?

Mnogim korisnicima Office-a 365 je ključna stvar integracija Word-a, Excel-a, Powerpoint-a i ostalih aplikacija sa Outlook-om ( Outlook omogućava razmenu mejlova, kalendar sa zakazivanjem sastanka povezan sa Skype-om itd.) Ova integracija Vam omogućava da šaljete dokumente direktno iz npr. Word-a, Excel-a… A takođe imate mogućnost i direktnog pregleda primljenih dokumenata u samom Outlook-u, bez da otvarate svaku aplikaciju pojedinačno.
Besplatna alternativna rešenja nemaju e-mail klijent. Međutim uvek su Vam na usluzi besplatna open-source pojedinačna e-mail rešenja koja Vam omogućavaju da šaljete Office fajlove. Iako im sigurnost i nije baš zagarantovana.
Na samom kraju imamo još da Vas pitamo…

Da li ste zadovoljni postojećim Office rešenjem u Vašoj firmi?

Ukoliko jeste, nema potrebe da se prebacujete na drugu verziju bila besplatna ili ne.
Međutim ukoliko smatrate da bi trebalo da se sa starije verzije prebacite na novu, trebalo bi da dobro razmislite da li bi Vam više koristi donelo besplatno alternativno rešenje Microsoft Office-u ili Office 365.

open office
Više o Office 365 rešenju možete saznati OVDE.

About the Author

Uridium je kompanija u privatnom vlasništvu osnovana 1994. godine sa ciljem unapređenja poslovanja upotrebom informacionih tehnologija. Uridium prodaje, uvodi i održava Pantheon kao vodeći ERP u regionu. Tokom prethodnih 10 godina, uspešno smo implementirali Pantheon u preko 100 preduzeća u Srbiji, Hrvatskoj, Makedoniji, Bosni i Hercegovini i Sloveniji. Pored ERP projekata, možemo se pohvaliti da smo uspešno uradili i preko 180 raznih IT projekata, od IP telefonije, IT infrastrukture do implementacije specifičnih poslovnih rešenja. Uridium trenutno zapošljava 12 profesionalaca, čije je radno iskustvo u implementaciji poslovnih rešenja preko 100 čovek godina.