Kako da budete spremni za kontrolu legalnosti softvera?

Tokom 2011. godine je formirano Odeljenje za kontrolu legalnosti softvera čija je osnovna nadležnost kontrola prava intelektualne svojine na računarske programe i baze podataka. Prilikom kontrole legalnosti softvera Poreska uprava radi po principu sprovođenja legalizacije softvera u procesu same kontrole ukoliko naiđe na određeni nelegalan softver. Vlasniku ili direktoru firme se određuje rok od 15 dana za koje bi trebalo da nabavi legalni softver.

Prema istraživanjima iz 2014. godine 59,78% softvera u Srbiji je bilo instalirano bez licence. Detaljniju statistiku možete videti OVDE.

Ako bismo gledali na globalnom nivou, brojne kompanije se pre odlučuju za legalan softver iz razloga bezbednosti. Znaju da su tako bezbedniji od nastanka štete koju ne licencirani softver može izazvati u kompanijama.

Problem, sa strane poreskih obveznika (preduzeća, preduzetnika i sl.), je  taj što manje od polovine njih može sa sigurnošću da tvrdi da je softver u njihovoj kompaniji licenciran na odgovarajući način. Većina korisnika često i ne zna šta je sve instalirano na njihovim računarima, ali to ne znači da ne postoje koraci kojim se to može utvrditi.

Poreska uprava na svom sajtu nudi program koji vam može pomoći da izlistate šta sve imate instalirano na svakom pojedinačnom računaru i da te podatke uporedite sa ugovorima i računima koje imate za softver.

Ono što je mana ovakvog pristupa (mada je to bolje nego ništa) jeste činjenica da morate za svaki računar pokretati posebno program. Šta ako imate mnogo računara u svojoj računarskoj mreži? To može biti veoma zametan posao koji odnosi mnogo vremena.

Dodatno, upravo iz nepoznavanja uslova korišćenja računarskih programa nastaju brojne zabune u tome šta se sme, a šta ne koristiti u poslovnom okruženju. Na primer, veoma mali broj ljudi zna da ono što je besplatno (FREE) na internetu uglavnom znači da je besplatno za kućnu i ličnu upotrebu, dok je za poslovnu primenu potrebno kupiti poslovnu licencu. Najbolji primer jesu antivirusni programi.

Primer antivirusa za poslovanja

EAV-Mac-01_5fedd4

 

 

 

 

 

 

 

Primer antivirusa za kućnu upotrebu

windows-defender-screenshot-home

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zahtevi usaglašenosti sa regulativom i licencnim uslovima treba da uzmu u obzir i ono što je već instalirano, ako i ono što će se tek instalirati.

Samo sveobuhvatnim pristupom (a mi verujemo da su Upravljivi Servisi upravo to) zadovoljavate oba ova uslova. Imate pun nadzor i kontrolu računarskog softvera kao i unapred podešena prava šta se sve sme instalirati. I mnogo više od toga, ali to je za neku drugu temu.
Vratimo se na početak: Kako bi firme bile pripremljene i znale šta tačno poreski inspektori zahtevaju, na sajtu poreske uprave se može naći kontrolna lista vezana za legalnost softvera. Ova lista obuhvata veliki broj pitanja namenjenih uspostavljanju tačnog brojnog stanja hardvera i softvera koje kompanije poseduju, kao i pitanja vezana za kontrolu legalnosti softvera.

Na taj način se svaka kompanija može pripremiti za eventualnu kontrolu legalnosti softvera. Ovo je možda trebalo odavno da bude urađeno, ali bolje ikad nego nikad.

Da rezimiramo:

  • Preventivno delovanje može uštedeti mnogo novca
  • Edukacija poslovnih korisnika računara u kompanijskom okruženju podiže nivo svesti kod svakog zaposlenog o tome šta se može, a šta ne instalirati na poslovne računare
  • Poreska uprava nudi softver za izlistavanje, ali on ima mane jer se mora instalirati na svaki računar posebno.
  • Bolje je koristiti integrisani sistem za nadzor računarske mreže koji pored osnovnih nudi i mnogo više detalja plus omogućava kontrolu budućih instalacija
  • Mi verujemo da su Upravljivi IT servisi rešenje + imate mogućnost nabavke potpuno legalnog centralizovanog antivirus i antispam softvera
  • I na kraju podsetnik: šta PU gleda u svakoj kontroli?: Kontrolna lista za legalnost softvera

Ako želite da saznate više i proverite da li ste usaglašeni sa regulativom, pozovite nas ODMAH, nudimo 2 sata besplatnih konsultacija BEZ OBAVEZA!

A ukratko pojašnjenje za one koji nisu upućeni u ovu uslugu bi zvučalo otprilike ovako…

Šta upravljivi IT servisi predstavljaju iz ugla Uridium-a?

  • Proaktivni nadzor, upravljanje i održavanje vašom IT i mrežnom infrastrukturom zbog toga što ne želimo da budemo vatrogasci koji su tu samo kad počne da gori.
  • Za nas to znači da znate stanje vaše računarske mreže (u svakom trenutku), stanje vašeg hardvera i softvera i da imate dugoročni plan koji vam zaista pomaže u poslovanju.
  • Brza i efikasna podrška putem Servis Desk-a bilo na daljinu, bilo na licu mesta.
  • I znači da imate IT partnera koji vam pruža ažurne i adekvatne informacije i savete bilo da su u pitanju Cloud servisi, tableti, ili bilo koja druga nova tehnologija.

 

About the Author

Uridium je kompanija u privatnom vlasništvu osnovana 1994. godine sa ciljem unapređenja poslovanja upotrebom informacionih tehnologija. Uridium prodaje, uvodi i održava Pantheon kao vodeći ERP u regionu. Tokom prethodnih 10 godina, uspešno smo implementirali Pantheon u preko 100 preduzeća u Srbiji, Hrvatskoj, Makedoniji, Bosni i Hercegovini i Sloveniji. Pored ERP projekata, možemo se pohvaliti da smo uspešno uradili i preko 180 raznih IT projekata, od IP telefonije, IT infrastrukture do implementacije specifičnih poslovnih rešenja. Uridium trenutno zapošljava 12 profesionalaca, čije je radno iskustvo u implementaciji poslovnih rešenja preko 100 čovek godina.